svenska
Lyssna
MENY

Diana Agunbiade-Kolawole

Denna samtida konstutställning visar verk av tre konstnärer som periodvis under 2019-2021 har undersökt arkiven och samlingarna vid Etnografiska museet i Stockholm. Det var den orädda och kaxiga attityden hos Diana Agunbiade-Kolawole, Andreas Nur, och Theresa Traore Dahlberg som först lockade kuratorsteamet för projektet Afrika pågår (Michael Barrett och Andrea Davis Kronlund). De är alla medgrundare till konstnärskollektivet OUFF.* Även om museet närmade sig de tre som medlemmar i ett kollektiv valde konstnärerna ändå individuella resor, var och en ledsagad av sin egen konstnärliga vision och personliga biografi.

Diana Agunbiade-Kolawole i Etnografiska museet, maj 2021

Ẹ̀gbá av Diana Agunbiade-Kolawole består av sexton fotografier av stillebenkompositioner med föremål från Abeokuta, Ogun State, Nigeria. Föremålen ingår i museets samling och några av dem är även fysiskt utställda i verket. Genom ett tidskrävande arbete komponerade konstnären artefakter tematiskt; mer än 130 föremål fotograferades, allt från skulpturer, tyger, verktyg, hattar, smycken, köksredskap, rituella objekt, naturmediciner, mat och skönhetsprodukter. Vid första anblicken verkar det som om konstnären vill att fotografierna ska väcka vårt habegär, en känsla som förstärks av det exklusiva livsstilsmagasinet som ligger utplacerat i utställningsytan. 

Beauty, Diana Agunbiade-Kolawole, 2021 

Men samtidigt driver konstnären med detta begär för det exotiska, när magasinet härmar en blick och en mentalitet som är hämtat från 1930-talets borgerliga, europeiska vardagsrum. Vid den tiden började afrikansk konst och konsthantverk bli fashionabelt bland stilmedvetna medlemmar av samhällets toppskikt. Paradoxalt nog då européerna knappt tillerkände afrikanska konstnärer fullvärdig mänsklighet och de var i full färd med att kolonisera deras samhällen. 

I Diana Agunbiade-Kolawoles installation upprätthålls spänningen mellan föremål som i fotografierna, å ena sidan, har placerats tillsammans utifrån inhemska funktioner och betydelser, som varken samlarna eller museet har kunnat föreställa sig. Å andra sidan, försöker livsstilsmagasinets blick förvandla skulpturer, vardagsföremål och rituella artefakter till objekt att åtrå och konsumera.