viva mexico!

I Mexiko är det förflutna evigt levande, sägs det. Här har traditioner blandats och omformats under tusentals år. ¡Viva México! visar Mexikos mångfacetterade ursprung och traditioner i en utställning som rymmer både kamp och mod, dödskallar och blommor.

Dödskallesminkad person. Fotografi.

Grundskoal 4-9, gymnasium, vuxenutbildning
Geografi, Spanska, Historia, Samhällskunskap, Bild

Mexikos historia präglas av både föränderlighet och motståndskraft. Den handlar om världar som skapas och går under, stora kulturer som blomstrar, ett område som erövras och ett land som efter lång kamp blir självständigt. Skolprogrammet tar med eleverna genom utställningen Viva Mexico där nedslag görs vid några ögonblick i Mexikos historia. Denna historia är fylld av konflikter och tragedi men också motståndskraft och humor. Den handlar om mörker och morgondag, om liv och död.

Den nära relationen mellan liv och död är ett centralt tema i det mexikanska kulturarvet. I flera år har firandet av högtiden Día de Muertos (De dödas dag) anordnats på just Etnografiska museet och intresset för dessa frågor är stort hos besökare i alla åldrar.

Utställningen handlar om världar som skapas och går under, stora kulturer som blomstrar, ett område som erövras, ett land som blir självständigt. Om människor som lever, firar och sörjer - då som nu.

Utställningen ¡Viva México! - Etnografiska museet.

Fördjupning och handledning

Digitala lärplattformen Mexikos minnen - Världskulturmuseerna (varldskulturmuseerna.se)

KOSTNAD

Skolprogrammen är avgiftsfria för förskola, grundskola och gymnasieskola (barn och unga upp till 19 år). Skolprogram för vuxenstuderande samt fritidsverksamhet kostar 1600 kr.

SÅ GÅR ETT BESÖK TILL

Grupp med 30 elever, 60 minuter
Gruppen möter museipedagogen vid museets reception. Där sker introduktion och genomgång av riktlinjer för besöket. Ett pedagoglett skolprogram följer.

BOKA SKOLPROGRAM HÄR (E-TJÄNST)