svenska
Lyssna
MENY

Kolonialism och imperialism i Afrika 1884-1960

I och med Berlinkonferensen 1884 delades Afrika upp mellan de europeiska stormakterna som byggde imperier, kuvade lokalbefolkningen och utvann koloniernas naturresurser. I vårt skolprogram får eleverna lära sig om bakgrunden till och utvecklingen av det som kom att kallas för "kapplöpningen om Afrika".

Skolprogram Kolonialism och imperialism i Afrika 1884-1960

Åk 7–9, gymnasiet, vuxenstuderande
Historia, Samhällskunskap

I skolprogrammet ser vi utställningarna om västafrikanska Benin City/Beninriket (Nigeria) och centralafrikanska Kongo. År 1897 erövrade brittiska trupper Benin City och plundrade kungapalatset på vad som sågs som heliga skulpturer i brons och elfenben. Föremålen spreds sedan över världen och idag finns flera av dem på Etnografiska museet! Hur kommer det sig och är det rätt att de finns här?

Till Kongo reste såväl svenska militärer, flodbåtskaptener och missionärer som på plats fick uppleva hur den belgiske kungen Leopold II:s "gummiterror" drabbade lokalbefolkningen och miljontals människor fick sätta livet till.

Bland rågummi och piskor av flodhästhud diskuterar vi vad kolonisering innebär och vilka de kortsiktiga och långsiktiga effekterna av imperialismen kom att bli. Vi talar om handel, ekonomisk rovdrift, rasism, kolonial blick samt avkolonisering.

Skolprogrammet kan hållas på två olika sätt: Som en visning på 60 min. Eller som en introduktionsvisning samt en workshop i mikrohistoria och källstudier på 90 minuter - ett mycket populärt och välbokat alternativ.

Obs! Visningen kan även behandla koloniseringen av Australien. Hör i så fall av er om detta önskemål finns!

Obs! För äldre kolonialhistoria, se programmet "Kolonialism Amerika 1492-1877". Dessa program går att kombinera om önskemål finns.

 

Fördjupning och handledning
Arbetsmaterial
Läroplan

SÅ GÅR ETT BESÖK TILL

Grupp med ca 15 elever, 60 minuter, 800/1600 kr 
Gruppen möter museipedagogen utanför museet. Där sker introduktion och genomgång av riktlinjer för besöket. Ett pedagoglett skolprogram utifrån specifik tematik följer. 

Priser:
Förskola, grundskola åk 1-9, gymnasium: 800 kr
Folkhögskola, högskola, universitet och annan vuxenutbildning: 1600 kr

Grupp med 30 elever med specialanpassat upplägg, 70 minuter, 800/1600 kr 
Gruppen möter museipedagogen utanför museet. Där sker introduktion och genomgång av riktlinjer för besöket. Ett pedagoglett skolprogram utifrån specifik tematik följer.     

Gruppen delas därefter upp i två delar med ca 15 elever i varje. Den ena följer med museipedagogen på ett 20-25 minuters skolprogram utifrån specifik tematik. Den andra gruppen besöker tillsammans med en av sina lärare på egen hand en eller flera specifika utställningar och tar sig an denna utifrån ett specifikt arbetsmaterial. Museipedagog skickar arbetsmaterial för egenledd klass i samband med bokning. Efter 20-25 minuter möts grupperna återigen och ett byte sker – de som har följt med museipedagogen tar sig an en eller flera utställningar med sin lärare och vice versa. Efter ytterligare 20-25 minuter möts de två grupperna igen och museipedagogen håller i en gemensam avslutning utomhus. Obs! Om läraren vill följa med på det pedagogledda programmet behöver minst två lärare/vuxna delta under museibesöket. En grupp på 30 elever kan även boka två separata skolprogram utifrån upplägget med max 15 elever. Dessa två skolprogram behöver då ske på olika tider. 

Priser:
Förskola, grundskola åk 1-9, gymnasium: 800 kr
Folkhögskola, högskola, universitet och annan vuxenutbildning: 1600 kr   

KONTAKT & BOKNING

Skicka din förfrågan till:
skolinfo_sthlm@varldskulturmuseerna.se

Vid bokning ange

Namn
Telefon
Skola
Klass
Antal elever samt lärare/vuxna
Önskemål om tid och datum (gärna flera alternativ!)
Skolämnen
Information om studierna före besöket samt hur besöket ska användas inom övrig undervisning
Faktureringsuppgifter