svenska
MENY
Utställningsbild Föremåls själ och själens föremål

Föremåls själ och själens föremål

Visas till 16 oktober - ny broderiutställning kommer inom kort

Många äger ett överflöd av saker som köpts för tröst, inbillade behov eller bara för konsumtionskicken. Sen har vi också de där föremålen som betyder något, sällan för det ekonomiska värdet men som bärare av minnen och känslor.

Med inspiration från Etnografiska museets utställning Human Nature, som handlar om vår tids konsumtion och effekterna av den, har brodöserna i föreningen Skapande Broderi Stockholm broderat var sitt föremål som har stor betydelse i deras liv.

Skapande Broderi Stockholm startade 2012 och har 140 medlemmar. Många är utbildade på Handarbetets Vänner skola, en del har varit textillärare, vissa är textilkonstnärer och andra vanliga hobby-broderare.

Som namnet säger är det fritt skapande som gäller och Skapande Broderi inspireras av nya motivkretsar och vill utveckla broderiet i samklang med den tid vi lever i och vill förmedla broderiets välgörande och meditativa sida.
Under våren 2022 har de träffats en gång i veckan på Etnografiska museet och broderat med inspiration från utställningen Human Nature.

Läs mer om verken i utställningen (PDF)