Vad menas med urfolk och vilka exempel finns det på urfolk i olika delar av världen? Med utgångspunkt i nordvästkustens Nordamerika, de norra delarna av Japan, samt önationen Taiwan gestaltas tre olika fall av urfolk och deras kultur, identitet, historia, religion, försörjningssätt och anpassning.
GRUNDSKOLA, GYMNASIESKOLA, VUXENSTUDERANDE
SO, SAMHÄLLSKUNSKAP, GEOGRAFI, RELIGION, HISTORIA
I Sverige och Norden har samiska kulturer och folkgrupper status som urfolk. Utmed nordvästkustens Nordamerika lever flera olika slags urfolk sen tusentals år tillbaka. På den nordliga japanska ön Hokkaido lever på samma sätt folkgruppen Ainu. I Taiwan är seediq ett av flera urfolk med långa anor och traditioner.
Ett skolprogram med museipedagog tar med klassen och eleverna till tre olika utställningar där urfolk på olika platser i världen introduceras. Bland fiskeredskap, båtmodeller och totemmasker från nordamerikansk folktro presenteras folkgrupper som Haida och Haisla. Traditionella klädesplagg, hantverk och vapen förmedlar berättelserna om ainufolkets uråldriga kulturer. I avdelningen om seediq hörs historierna om hur folkgruppen lyckats bevara sin identitet och sina vanor trots kolonialism, ockupation och press utifrån.
Utställningar som skolprogrammet berör:
Japan - Bild och självbild - Etnografiska museet
Nordvästkustens Nordamerika
We are Seediq - Etnografiska museet
Fördjupning och handledning
Lärarhandledning fysiskt skolprogram och egenledd grupp - Under utveckling!
Lärarhandledning sammanfattning av utställningarna - Under utveckling!
Kopplingar till läro- och kursplan i grund- och gymnasieskola - Under utveckling!
Kostnaden för ett pedagoglett fysiskt skolprogram (visning) på max 60 min för förskola, grundskola och gymnasieskola (för ungdom) är 900 sek. Bokas via webb (se nedan).
Ett program för vuxenstuderande kostar 2000 sek och bokas via e-post: skolinfo_sthlm@varldskulturmuseerna.se
Grupp med 30 elever, 60 minuter
Gruppen möter museipedagogen vid museets reception. Där sker introduktion och genomgång av riktlinjer för besöket. Ett pedagoglett skolprogram följer.
Ange i fritextfältet om ni vill ha extra tonvikt vid något speciellt tema, aspekt, händelse, fall.
Vill skolgrupper besöka utställningen på egen hand finns information om detta här: Besök på egen hand - Etnografiska museet